2010-11-17

Botanique



Häromveckan var jag och Cicci på Malmö Högskola. Pluggade, diskuterade framtidsplaner och hittade nya spännande botanik-korridorer. Måste vara vackraste platsen på hela MAH.

Jag kan inte riktigt sluta prata om mina nya krukväxter. Dagen när jag skulle köpa dem kunde jag inte heller sluta studsa upp och ned. Och detta beteende är så märkligt. Minns hur jag med yttersta motvilja följde med på shoppingturer till närliggande växtplantager som liten; minns ledan, den fuktiga luften, alla tvivelaktiga juldekorationer som tog upp cirka femtio procent av golvytan och den plågsamma mängden människor. Vad jag inte minns är någon som helst bild av att blommor kunde vara fint.

Så att komma in på Plantagen och se metrar efter metrar stäcka ut sig med växter i alla rosa nyanser som existerar, i rött, i lila, i vitt och i grönt. Mörkret och regnet utanför, och innanför: så mycket liv. Så mycket färg. Som får mig att tänka på klänningar, mönster, kjolars fall, tunna tyger... Jag kan spåra en rak inspirationslinje mellan den skimrigt lilablå hortensian som var min i våras, och den
där kjolen som gjorde att mina kläder hamnade på Tjallamalla.

Så nu har jag i skrivande stund nio (!) krukväxter i min ägo. De är vid liv. Än så länge.


My newly found interest in everything green and growing (or, to be more specific, in anything growing but not too green; preferably growing and pink) has taken even myself by surprise. You wouldn't have guessed it from seeing the house where I was brought up (even cactuses had a hard time surviving there - sorry mum!). And you definitely wouldn't have guessed it from knowing me. But still, it's true. And sort of lovely.



På ett helt annat ämne, jag har temporärt löst bilduppladdingsproblemet. Tror jag.

9 kommentarer:

  1. Det är så mysigt med växter hemma! Dock så är jag usel på att komma ihåg att vattna dem hahah :c
    Plantagen är paradiset!

    sv: Jaaaa visst var det fint? Nä :( Men det höll faktiskt i sig ett par dagar! Längre än väntat :D

    SvaraRadera
  2. vad sjukt bra du lyckas fånga känslan på bilderna! imponerad.

    SvaraRadera
  3. jag känner likadant angående växter! dock har jag gett upp lite på diverse krukväxter då det endast av någon anledning är mina orkidéer som överlever - är dock uppe i sex av dem nu...
    och det märkligaste! jag hatade tanken av att behöva pilla i trädgården med växter - men nu är det jätteattraktivt! min stackars balkong kommer vara helt överväxt nästa år med alla idéer jag har fått efter att ha spanat in andras balkonger, trädgårdar och böcker (mammas fel) :)

    SvaraRadera
  4. jag önskar att jag la ner tid på att få mina växter att överleva. är jätteduktig på vår och sommar, men när hösten kommer låta jag de halvt dö. ganska brutalt när man tänker efter.

    SvaraRadera
  5. thank you sweetie, i think YOU ARE beautfiul !

    SvaraRadera
  6. Hurra, vad fina bilder! Och jag älskar de där gamla skolplancherna. Min mamma och jag har varit på jakt efter en fin ett bra tag. Krukväxter är ju det vackraste! Dock är jag alltid lite dålig på att sköta dem rätt. Men i sommras införskaffade jag mig en hög böcker om krukväxter på loppis, så nu ska jag väl ta mig tiden att läsa dem och behandla mina växter som de förtjänar!

    SvaraRadera
  7. Självklart är det Lanvin! Är fortfarande kvar på kontoret och har lite kvar innan jag kan stänga ner, sen ska jag tillbaka igen 06.30 imorgon.

    Men det är så värt det! Puss

    SvaraRadera
  8. Jag tar mer än gärna med dig till huset <3

    SvaraRadera
  9. Tack så mycket, du är för snäll du!

    SvaraRadera