2010-04-02

Löfte

Idag har varit en otroligt fin dag. Fika med mormor & morfar, och mamma. Fika med underbara, över påsken hemvändande, vänner. Och så ännu mer fika med ännu fler vänner (Linda - om du läser detta, våfflorna var superb!). Så härligt.

Men jag insåg att jag alldeles har glömt något... Jag har ett projekt det här året som jag tidigare har hintat om här på bloggen. Jag bestämde mig, någon vecka efter årsskiftet, för att leva lite sparsammare, en aning mer utmanande och kreativitetsuppmuntrande (är det ens ett ord?). Så här är mina regler:


Att under ett års tid (hela 2010) inte köpa nyproducerade kläder/väskor/accessoarer i butik

(undantag: skor och guld/silversmycken, underkläder, strumpbyxor och hattar)

i syfte att leva mer hållbart/miljömedvetet, samt för att uppmuntra mig själv att sy mer och använda vad jag redan äger bättre.


Okej är det att:

- köpa second hand
- göra själv
- köpa av andra som gör själva
- handla på ebay eller motsvarande


- sånt som jag inte kan göra själv eller som håller alltför dåligt i redan använt skick (har vissa mörka köpa-skor-på-second-hand-historier i mitt bagage, som kan handla om dyra, svarta ormskinnsmönstrade stövlar som jag lagade kostsamt och som föll sönder vid första användningen, det kan handla om något sådant) får jag köpa nyproducerat

- och sen, då detta inte (nej, faktiskt inte) är något försök till självplågeri - även om det kan kännas som det då H&M's Garden Collection möter min blick vart jag än vänder mig - har jag 6 köptillfällen totalt under året då jag får handla nytt

Yey!


(Två av dessa tillfällen har jag redan använt upp...och det är, ehh, början av april. Lycka mig till.)


Så ligger det till. När jag får tillbaka min kamera (lam ursäkt) ska jag genast dokumentera alla söta små kjolar jag har knåpat ihop de senaste dagarna. De som jag har sytt, istället för att ägna mina Läsdagar åt det som universitetet säkerligen avser med termen Läsdag egentligen. Jepp. You go, girl!

3 kommentarer:

  1. Vad roligt att du har hittat hit. Hoppas att ni får en toppenresa! Och vilket underbart projekt!

    SvaraRadera
  2. ooh, jag har ungefärprecissamma nyårslöfte/experiment, så hejeheja oss :) fast det där med 6 köptillfällen under året har jag inte givit mig själv, så det har istället resulterat i att jag redan syndat tre gånger... så nu snor jag din den idén, och plötsligt får jag handla tre gånger till med gott samvete ;D

    SvaraRadera
  3. tack hanna :) jag anmäler mig gärna till en sykurs eftersom när jag själv försökt sy så slutar de med katastrof och lite ord som jag väljer att inte skriva här.. :)

    SvaraRadera