2010-06-20

Ett Bokhandelsbiträdes bekännelser

Helgens händelselösa dagar i bokhandeln har resulterat i att jag har läst höst/vinterutgivningskatalogen från pärm till pärm (ja, detta är tyvärr sant). Och kommit fram till att denna hösten, det blir en fattig bokhöst. Sorgligt - och de svenska förlagen borde skämmas! Men några få förlag lyckas faktiskt ge ut spännande saker, så en eloge till, i tur och ordning, Sekwa och Modernista

Sekwa är ett ganska nytt förlag som ger ut intressant, fransk litteratur. Igelkottens elegans, någon? Nu var jag visserligen inte helt överförtjust i just denna bok, men Sekwa har fler författare under sitt tak. Som Delphine de Vigan (boken No et moi, eller, på svenska, No och jag) och Claire Castillon (Insekt bland annat). Böcker som båda står i min att läsa-bokhylla.

Modernista ger ut massor av spännande böcker mest jämt tycker jag. Den här hösten kommer till exempel Martina Lowdens Allt i dels en ny inbunden utgåva, dels i en SPECIAL EDITION (som är dyrare och mer fancy, får jag förmoda). Hur härligt crazy är inte det i dessa* tider??

(*Dessa tider av ekonomisk uppochner-gunga, massnedladdning och iPads hit och Nuut dit.)

Bortsett från detta fann jag följande som kan vara värt att bli uppspelt över:

1. Världens bästa Liv Strömquist ger ut nytt i augusti. Två månader dit. Jag överväger helt på allvar att skaffa en träplanka och rista in dagarna en för en, som en skeppsbruten i väntan på räddning. Den som inte har läst Hundra procent fett eller Einsteins fru gör det nu, alldeles direkt! Ni bara måste.

2. S.C.U.M. Manifest av Valerie Solanas (översatt till svenska av Sara Stridsberg) kommer också i nytryckning på Modernista i början av hösten. Spännande, tycker jag som missade det förra gången det begav sig!



Nog om det här nu, för idag åtminstonde. Nedan är mina tre favorituppslag ur NYLON maj-numret.


Fina, n'est pas?

4 kommentarer:

  1. Jobbar du i bokhandel? Låter trevligt!
    Sv: Ja, visst är det! Stenmark är en av mina stora förebilder. Ofta mycket absurt och samtidigt så sorgligt. Snart kommer jag lägga upp en riktigt sorglig en.

    SvaraRadera
  2. man kanske ska ta och införskaffa sig en Strömquist då:) och tack fina du!

    SvaraRadera
  3. jag spanar de tre sista "a princess diaries" i bokhyllan ^^

    SvaraRadera
  4. jag blev irriterad på Lowdens 'Allt', av okänd anledning egentligen, men samtidigt så pass besatt att jag var tvungen att läsa klart den, och nu är jag tvungen att behålla den, för jag vet att jag kommer vilja läsa om den. sen. fast en special editon låter ju nästan som ett måste! tack för liv strömqvist-tipset, det ska genast kollas upp! :)

    SvaraRadera