2011-01-16

Vårens böcker

En händelselös söndag på jobbet kan man bläddra igenom vårutgivningskatalogen från pärm till pärm och närgranska alla bokpresentationer, läsa debutantporträtt (oftast ganska töntiga och krystade, dessvärre) och drömma sig bort.


Det var inte mycket som gjorde mig entusiastisk. Tur är väl det (jag har köpstopp på böcker, eftersom jag har ca 60-70 olästa här hemma nu och ingen plats kvar i hyllorna). Hur som haver, detta gjorde mig glad:

Om jag var din hemmafru - Lotta Lundgren. Hon driver Sveriges roligaste matblogg och är både genialisk och självklar på samma gång. Det ska bli så himla spännande att få se hur den här boken ser ut inuti.

Salome - Mara Lee. Jag tyckte att Ladies, Lees förra, var intressant och tämligen välskriven men något... kall. Och den här storyn verkar ju inte superorginell utifrån beskrivningen, men det är något med språket (man kan provläsa ur boken, gör't!) som gör mig väldigt sugen på att läsa.

Great House - Nicole Krauss, som kommer på svenska i mars. Kärlekens historia var helt fantastisk. Sånt är farligt. Jag försöker att inte tänka så mycket. Inte ha uppskruvade förväntningar. Risken att bli besviken är överhängande. Ändå, ändå så hoppas jag att Det stora huset ska vara lika magisk. Ja. Det hade varit så fint.

Den unge Werthers lidanden - Goethe. Åh herre! Vårens höjdpunkt? Detta är alltså den bok som när den kom blev skandalomsusad eftersom den fick olyckligt förälskade unga män att klä sig i samma kläder som bokens huvudperson och ta livet av sig (säger ryktet). Jag tror att den kan vara alldeles fantastisk.

Den hemliga gästen - Anonym. Mm, ja, en anonym författare känns farligt mycket BOATS för att vara bra. Men alltså, berättelser om mat, om restaurangbranschen, om bakom kulliserna? Har potential att vara intressant, eller åtminstone underhållande.

In the kitchen - Monica Ali. På svenska i slutet av januari. Jaha - ännu en bok om mat och restaurangkök och sånt. Ja, jag är tjatig och enkelspårig. (Förresten vill jag också läsa Ät mig - Agnès Desarthe som kom i slutet på förra året. Handlar om mat. Verkar fantastisk. I'll leave it at that.)

Will Grayson, Will Grayson - John Green & David Levithan. Två av USA:s bästa ungdomsförfattare (enlig mig - de är iofs ganska många). Kommer på svenska i mars med titeln Den andre Will Grayson, om man tycker om att läsa översatta böcker.

Det var det. Jag är lite besviken. Fast jag konstaterade som vanligt att jag vill läsa alla böcker som ges ut av Sekwa och Gilla bara för att de är så snyggt formgivna. Jösses.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar