2012-04-02

Läsning: mars

Här kommer en ny sammanfattning. Mars var en lagom läsmånad. Jag har gjort så gott jag har kunnat, mellan skrivande och bokredigerande och livet. Har börjat läsa varje kväll innan jag somnar och gör det fortfarande. Känns exotiskt, duktigt. Som att lägga sig i tid, äta fem frukter om dagen eller träna regelbundet. Liksom hälsosamt och ordentligt. Kvoterad lästid.

Jo, jag tackar.

Here goes:

Stockholm rosé - Sophia Wolf Lösnitz
Ett ganska tungt skäl till att jag ville läsa denna bok var det grafiska. Omslagsillustrationer av Cassandra Rhodin och rosa papperskanter. Mina förväntningar var inte skyhöga, men jag väntade mig något smart (hade jag trott att det var en run-of-the mill chicklit hade jag inte lagt mina högt värderade lästimmar på att läsa den, inte där jag befinner mig just nu i livet). Grejen är att jag gillade den, mer än vad jag trodde att jag skulle göra, var ganska förtjust i den och imponerad under läsningen. Ett lättsamt ämne och ganska stereotypa karaktärer, men bra utfört och snyggt skrivet och språkligt kvalitativt. Tyckte jag. Jag googlade runt under läsningens gång för att kolla om jag var den enda i världen som tyckte det, och ja, tyvärr verkar många (bokbloggare) vara av åsikten att denna boken inte är intressant alls. Synd. Men nu säger jag det här i alla fall, så att det finns arkiverat på internet: den är bra och läsvärd!

Nedkopplad - Susan Maushart
Okej, det här är ju en dokumentär bok. Alltså, inget skönlitterärt. Jag läste den för att ämnet intresserade mig (kortfattat: Susan, journalist och mamma till tre tonåringar, bestämmer sig för att strypa familjens tillgång till all teknisk apparatur i ett halvår - vad får detta för konsekvenser på familjen?). Coolt att föreställa sig att man själv prövar att göra samma sak, och typ, liksom sonen i familjen, börjar spela jättemycket saxofon och blir superduktig. Det är ju sådant jag går igång på, att utvecklas kreativt. Drömtillvaron. Så om jag inte uppdaterar här på ett tag är det för att jag har tagit min dator, min mobil, min iPod och min ... äh, tänkte ju fortsätta listan här men det verkar inte som att jag äger så mycket exotisk apparatur ... och eftersom min mobil är från typ nittiotalet så är det kanske bara DATORN som är boven i mitt drama. Nåväl, om ni inte hör något här på länge är det förmodligen för att jag har packat ner min dator i en kartong och tejpat igen, samt flyttat ut till en stuga i skogen där jag sitter och läser böcker i skenet av en stearinljuslåga. 
Jag gled visst ifrån ämnet?
Boken är bra, mycket läsvärd, och dessutom, som körsbäret på kakan: rolig. Ja, ni hörde rätt! Man skrattar rakt ut ibland. Det är trevligt. Fler böcker borde vara roliga. Håller ni inte med?

Mirakel - Renate Nedregård
Handlar om en tjej som blir uttagen till norska Idol, hon blir liksom headhuntad dit, och därifrån går hon till att bli värsta stjärnan. Man får följa henne dels i nutid, när hon är stor och hyllad och har tappat kontakten med sina forna, kristna ideal, och dels i dåtid, när hon sjöng i en kristen kör och blev anmäld till Idol. Jag gillade, men det var liksom inget ... "wow". Det kändes som om slutet gick för fort och jag hade nog velat ha mer av allt, typ tiden mellan nu och då, kanske mer hur det var att faktiskt vara med i Idol? Och typ lite mer konsekvenser ... Det går liksom lite för lätt för huvudpersonen i slutet, tycker jag. Men vem vet? Det kanske bara är jag som gnälligt tycker att man måste botgöra felen man har gjort innan man blir förlåten. Annars tycker jag att boken känns fräsch och modern. Plus att det är ett spännande ämne att läsa om, som jag inte förut har stött på inom litteraturen.

Sommarboken - Tove Jansson
Tove Jansson har ett fantastiskt språk. Bara det är skäl nog att läsa den här boken. Den är ... åh, det är njutning varje mening, varje stycke, vart kapitel när man läser. Jag brukar aldrig "spara" på böcker medan jag läser dem (min hög med olästa böcker här hemma liknar allt som oftast Babels torn, dvs den är hög och strävandes mot himlen). Men detta var en sådan bok som jag ville få att vara längre. Jag ransonerade: ett kapitel per kväll. (Okej, inte riktigt, för jag fuskade lite - men tanken var god.) 
Fin, fin, fin bok. Läs den. Pretty please. Den går fort att läsa också (om man inte ransonerar den, alltså), vilket är bra i stressade tider. Alla som har tillbringat somrarna på ett lantställe kommer garanterat att känna igen sig och få hjärtknip. Även om lantstället inte ligger på en ö, som i boken. Så var det för mig. Stor sommarlängtan. Skildringen av vänskapen mellan Sophia och hennes farmor är fin också. Hjärtligt fin bok.

Pojkarna - Jessica Schiefauer
Bra: Språket (!!!!), ämnet (!!), att det är jäkligt bra bok helt enkelt.
Dåligt: Att vissa scener var så jobbiga att läsa. Obehagliga. Att jag bara, "nej, usch, gör inte så, varför får detta lov att hända, nej jag tycker inte alls om det här jag borde verkligen sluta läsa fast attans, kapitlen är så korta och välskrivna man liksom bara glider vidare och så blir det sådär underbart igen fast NEJ jag tycker verkligen inte om det karaktärerna håller på med här". Så jag känner mig kluven. Är inte odelat positiv, för jag gillar inte böcker som får mig att må dåligt. Det är kanske inte lika FINT att föredra böcker som gör en lycklig eller åtminstone håller en kvar i samma sinnesstämning som innan, men så är det. Sådana böcker gillar jag. Varför läsa så att man mår dåligt när det finns så mycket annat att bli deprimerad över i livet? Därför undviker jag deckare (folk dör ju) och BOATS (lidandet fullkomligt strålar ju ut från omslagen med alla bleka, halvt bortvända barn med sorgsen uppsyn). Detta är dock bara en utvikning. Pojkarna var jäkligt bra. Bara lite jobbig att läsa emellanåt. På grund av de emotionella effekterna, man blir arg och upprörd! Men det ska ju vara bra, har jag hört. Rise up, rise up ... Jag tycker att man ska läsa denna bok om man är ung eller gammal och vill vidga sina vyer. Och också för att språket är lyriskt och en fröjd att läsa.




Och detta var denna månads skörd. I april hoppas jag på att läsa Out of Africa av Karen Blixen (då detta är min bokcirkels aktuella bokcirkelbok), Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo (det ligger ett läsexemplar på jobbet och bara väntar på mig, åhh!, påskhelgen kommer vi äntligen att mötas, boken och jag) och kanske är det dags för Catching Fire nu? Tror typ det ... Har fortfarande Hunger Games-abstinens efter filmpremiären ...

Books I've read during March. All of them in Swedish, but Susan Maushart's book is originally written in english (The Winter of Our Disconnect) and I highly recommend it.

2 kommentarer:

  1. Alltså, ditt bokläsande är himla imponerande. Och det verkar vara en hel del bra böcker också.

    SvaraRadera
  2. Vad bra inlägg! Jag behöver verkligen alla tips jag kan få, är sämst på att läsa skönlitteratur numera. Gör försök efter försök att ta tag i det, men det är alltid den där kurslitteraturen emellan. Men till sommaren, då jäklar!

    SvaraRadera